___ Update 19/07/22 Jazzgalerie Nickelsdorf FR.22.7. :: SA.23.7. :: SO.24.7. Great Black Music und ein elektronisches Orchester, lyrische Momente und Post-Punk-Attitüde, europäische Improvisation und karibische Rhythmen, melodiöses Spiel und elektroakustische Stürme, musikalische Reminiszenzen und Visionen … die heuer zum 42. Mal stattfindenden Konfrontationen Nickelsdorf kehren insofern zur „Normalität“ zurück, als sie wieder im heißen pannonischen Sommer im Hof der Jazzgalerie und auf dem Kleylehof über die Bühne gehen. Wie immer gibt es zeitgenössische Freie Musik auf höchstem Niveau, die Vielfalt des künstlerischen Ausdrucks verschiedener Generationen von Musiker∙innen und ein Programm, das geleitet ist von der Idee, die der mythische Vogel Sankofa symbolisiert: Erinnerung, der Rückgriff auf Traditionen, das Lernen aus der Vergangenheit lässt uns ‒ nicht nur musikalisch ‒ voranschreiten. Great Black Music and an electronic orchestra, lyrical moments and a post-punk attitude, European improvisation, Caribbean rhythms and Arabic poetry, melodious sounds and electro-acoustic storms, musical reminiscences and artistic visions ... With its 42nd edition Konfrontationen Nickelsdorf is back to “normal” at least in the sense that it is taking place in the hot Pannonian summer in the courtyard of the Jazzgalerie and at the Kleylehof. As always, Jazzgalerie Nickelsdorf/IMPRO 2000 presents contemporary free music played by the top proponents of different generations of musicians. And a programme whose spirit is symbolised by the mythical bird Sankofa: memory, tradition, learning from the past help us move forward ‒ in more than just a musical sense. Flyer/Poster 2022 Konfrontationen 2021 im Rückspiegel: Fotos von Uli Templin/Karl Wendelin Texte/Beiträge von Otmar Klammer/Heinrich Deisl/Andrew Choate Videos von Sigi Steiner#1/#2 ::::::::::::::::::::::::::All daysMISHA CRISS-CROSS Group exhibition around Misha Mengelberg Idee & Realisierung: Francesca Patella Verein Kulturgut Pannonia / Scheunengasse / Nickelsdorf OUTSIDE INSIDE from IOM-AIM Research, produced by LOOS/Studio LOOS (NL) at Kleylehof / Nickelsdorf Info ::::::::::::::::::::::::::Unterkunft/Accommodation ::::::::::::::::::::::::::FRIDAY :: 22/07 :: JAZZGALERIE :: 19:00h BRIQUE Bianca Iannuzzi (FR) :: voice Eve Risser (FR) :: piano Luc Ex (NL) :: acoustic bass Francesco Pastacaldi (IT) :: drums SESTETTO INTERNAZIONALE Harri Sjöström (FI) :: soprano and sopranino saxophones Gianni Mimmo (IT) :: soprano saxophone Achim Kaufmann (DE) :: piano Phil Wachsmann (UK) :: violin Veli Kujala (FI) :: quarter-tone accordion Ignaz Schick (DE) :: turntables, electronics FULL SUN Ziv Taubenfeld (US) :: bass clarinet, percussion Luís Vicente (PT) :: trumpet Joost Buis (NL) :: trombone Nico Chientaroli (AR) :: piano Rozemarie Heggen (NL) :: double bass Luke Stewart (US) :: double bass Onno Govaert (NL) :: drums, percussion Dudù Kouate (SN) :: percussion SATURDAY :: 23/07 :: KLEYLEHOF :: 17:00h MIMEO Music in Movement Electronic Orchestra in memory of Peter Rehberg and Cor Fuhler Kaffe Matthews (GB) :: the Ripley, microbrute, ipad Phil Durrant (GB) :: semi-modular synths Christian Fennesz (AT) :: electronics, guitar Thomas Lehn (DE) :: analogue synthesizer Gert-Jan Prins (NL) :: electronics, percussion, voice Rafael Toral (PT) :: electronic instruments & guests: Peter van Bergen (NL) :: Hyper winds + tba SATURDAY :: 23/07 :: JAZZGALERIE :: 20:00h HAUTZINGER/MAYAS/STANGL Franz Hautzinger (AT) :: quarter-tone trumpet Magda Mayas (DE) :: piano Burkhard Stangl (AT) :: guitar LES MARQUISES Emilie Škrijelj (FR) :: accordion, turntable, electronics Tom Malmendier (BE) :: drums, objects BLACK TOP feat. William Parker & Hamid Drake Pat Thomas (UK) :: piano, electronics Orphy Robinson (UK) :: vibes William Parker (US) :: double bass Hamid Drake (US) :: drums SUNDAY :: 24/07 :: JAZZGALERIE :: 19:00h GLAWISCHNIG/FEICHTMAIR Dieter Glawischnig (AT) :: piano Tanja Feichtmair (AT) :: alto saxophone, flute RAHMA QUARTET Rasha Ragab (EG) :: voice, perfomance, text selection Lucio Capece (AR) :: bass clarinet, instrumental composition Werner Dafeldecker (AT) :: double bass Christoph Nicolaus (DE) :: stone harp SILT TRIO Brian Settles (US) :: tenor saxophone Luke Stewart (US) :: double bass Dudù Kouate (SEN) :: drums, percussion, voice VICENTE/DIKEMAN/PARKER/DRAKE Luís Vicente (PT) :: trumpet John Dikeman (US) :: saxophones William Parker (US) :: double bass Hamid Drake (US) :: drums ///// Program subject to change ::::::::::::::::::::::::::↑UnterstützerInnen / Support: ::::::::::::::::::::::::::↑Unterkunft/Accommodation Hotel Friedrichshof / Zurndorf Zimmer/Rooms in Halbturn Paprika Hotel / Hegyeshalom Hotel Rosza Csarda / Hegyeshalom Hotel Barokk / Hegyeshalom NEU! Matratzenlager im neuen Turnsaal der Volksschule mit Duschmöglichkeit (gratis !!) NEW! Mattress camp in the gym of the primary school with shower (free of charge!) Campingmöglichkeit (mit Dusche): Sportplatz in Nickelsdorf (Sportplatzgasse 1); Zelte können auf der Wiese neben der Kabine aufgestellt werden (Lageplan); Es ist Platz für ca. 20 Zelte (15 € pro aufgestelltem Zelt). Kontakt: Wolfgang Falb | Tel.: 0043 676 888 09610 We offer camping at the Nickelsdorf soccer club facilities (including showers); Sportplatzgasse 1 (Map); Fee: 15 € per tent for 3 days. Contact: Wolfgang Falb | Tel.: 0043 676 888 09610 ::::::::::::::::::::::::::↑© Michel Slomka Brique Bianca Iannuzzi (FR) :: voice Eve Risser (FR) :: piano Luc Ex (NL) :: acoustic bass Francesco Pastacaldi (IT) :: drums “It is hard to put down words before notes but it comes out of this quartet a beautiful structured paste like a house built by Buster Keaton with lots of possible springs and songs in four pieces.” Luc Ex. https://www.umlautrecords.com/groupe/brique/ ↑ Veli Kujala (© Vaaramedia) Sestetto Internazionale Harri Sjöström (FI) :: soprano and sopranino saxophones Gianni Mimmo (IT) :: soprano saxophone Achim Kaufmann (DE) :: piano Phil Wachsmann (UK) :: violin Veli Kujala (FI) :: quarter-tone accordion Ignaz Schick (DE) :: turntables, electronics Europäische Improvisations-Musik auf dem Höhepunkt ihrer Zeit. Dieses Ensemble versammelt Musiker, die bereits eine längere künstlerische Entwicklung durchlaufen und sich von ihren amerikanischen Vorbildern erfolgreich gelöst haben ‒ was eine Premiere der besonderen Art erwarten lässt. Die Ensemble-Mitglieder sind in ihren jeweiligen Heimatländern schon seit Jahrzehnten in unzähligen Kollaborationen und Kombinationen tätig und haben die europäische Musiklandschaft nachhaltig mitgeprägt. Keine Notation, wesentlich in der Kommunikation sind Augen- und Ohrenkontakte, die in Verbindung mit schnellem Reagieren die Prämissen für ein erfolgreiches Gelingen bilden. Der finnische, in Berlin lebende Saxophonist Harri Sjöström hat das Ensemble zusammengestellt. Er selbst hat seine Lehrjahre mit Musikern wie Cecil Taylor, Paul Lovens, Paul Rutherford und unzähligen anderen Größen der improvisierten Musik verbracht. ↑ Rozemarie Heggen (© Co Broerse) Full Sun Ziv Taubenfeld (US) :: bass clarinet, percussion Luís Vicente (PT) :: trumpet Joost Buis (NL) :: trombone Nico Chientaroli (AR) :: piano Rozemarie Heggen (NL) :: double bass Luke Stewart (US) :: double bass Onno Govaert (NL) :: drums, percussion Dudù Kouate (SN) :: percussion Full Sun was founded by Ziv Taubenfeld with Amsterdam’s improvised music scene as its point of departure. Stories of ancient Natufians and modern culture beings resonate in its improvisations and compositions. The ensemble translates graphic scores into melodies, conduction, grooves and dedications to influential jazz artists John Tchicai, Jemeel Moondoc and Sunny Murray. Ziv Taubenfeld, born in Karmiel, Israel, started playing the clarinet at age 11. At the local conservatory he discovered the bass clarinet, which soon became Ziv’s main focus. His interest in improvised music grew after meeting the influential saxophonist Albert Beger, who opened up a path that eventually led to further studies of the bass clarinet with Michael Moore in The Netherlands. (Text from bandcamp/FullSun) ↑ (Foto from https://www.kaffematthews.net) MIMEO Music in Movement Electronic Orchestra in memory of Peter Rehberg and Cor Fuhler Kaffe Matthews (GB) :: the Ripley, microbrute, ipad Phil Durrant (GB) :: semi-modular synths Christian Fennesz (AT) :: electronics, guitar Thomas Lehn (DE) :: analogue synthesizer Gert-Jan Prins (NL) :: electronics, percussion, voice Rafael Toral (PT) :: electronic instruments & guests: Peter van Bergen (NL) :: Hyper winds + tba Programm in Nickelsdorf 2022: 1. MIMEO "Le Silence et le Vide" – in memory of Peter Rehberg and Cor Fuhler 2. MIMEO & guests "25 years of MIMEO Nickelsdorf" https://vimeo.com/9564499 2-LP "Wigry" (Bolt Records) MIMEO | lifting-concrete-lightly-2004 Never Forget Peter Rehberg (As If You Could) by Ben Kudler Heads or Tails: Looking for the Cor of Meaning-Making (Hommage a Cor Fuhler) by Andrew Choate ↑ Franz Hautzinger/Magda Mayas/Burkhard Stangl Franz Hautzinger (AT) :: quarter-tone trumpet Magda Mayas (DE) :: piano Burkhard Stangl (AT) :: guitar Burkhard Stangl und Franz Hautzinger sind aus der österreichischen freien improvisierten Musik seit vielen Jahren nicht mehr wegzudenken. Vielseitig vernetzt mit internationalen Musiker∙innen und in aller Welt musizierend, haben sie ihre musikalischen Botschaften verbreitet und zum exzellenten Ruf einer vorausblickenden Avantgarde-Szene in Österreich fernab jeder Klischees beigetragen. Verstärkt werden die beiden durch die außergewöhnliche und vielseitige Pianistin und Wahl-Berlinerin Magda Mayas. "Es geht immer gut aus" (Franz Hautzinger im mica-Interview) ↑ Les Marquises: Tom Malmendier & Emilie Škrijelj (© Les Marquises) Les Marquises Emilie Škrijelj (FR) :: accordion, turntable, electronics Tom Malmendier (BE) :: drums, objects 2019 von Emilie Škrijelj und Tom Malmendier gegründet, widmet sich das Duo Les Marquises der experimentellen und frei improvisierten Musik. Wie der Name verrät, sind die beiden große Fans von Jaques Brel, auch wenn ihre Musik nichts mit der des Chanconiers zu tun hat, von der fulminanten Expressivität, dem hinreißenden Pathos abgesehen. Dieses Duo in spannender Besetzung macht Musik, die so hochenergetisch wie filigran ist und mit faszinierenden, schillernden Farben vielfältige Klangräume eröffnet. Mit einem großartigen Sinn für Timing und einer Prise skurrilem Humor jonglieren Les Marquises mit cartoonartigen Klängen und Stimmsamples, sie integrieren Field recordings oder weißes Rauschen und schöpfen das Potential ihres Instrumentariums voll aus, „während sie unzählige nuancierte elektroakustische Stürme erzeugen“. Emilie Škrijelj spielt das Akkordeon auf einzigartige Weise, erforscht es in all seinen klanglichen Facetten, erzeugt abstrakte, ätherische Sounds, nutzt es ‒ wie auch den Plattenspieler, der bei ihr zum Perkussionsinstrument mutiert ‒ als Quelle ihres elektronischen Setups. Und geradezu körperlich beschreibt sie ihren Zugang zu diesem Instrument: „Ich kann das Akkordeon nicht von meinem Körper trennen; ich schüttle es, schlage es, reibe es, kratze es ...“ Tom Malmandier kam nach eigenen Aussagen eher zufällig zum Schlagzeug und näherte sich dem Instrument wie auch dem improvisierten Spiel zunächst autodidaktisch. Mittlerweile hat er einen imposanten Hintergrund an Kollaborationen, und auch die Drums hat er im Zuge seiner musikalischen Explorationen munter erweitert, was mitunter auch Schlagzeug mit Küchenutensilien bedeuten kann. Neben seinem improvisatorischen Schaffen arbeitet Malmandier noch in verschiedenen transdisziplinären Projekten, von Theater und Tanz bis hin zu Poetry Slams. (fk) https://www.emilieskrijelj.com https://www.tomalmendier.com https://euxsaem.bandcamp.com Releases: Eux Sæm (2020) / Tropism (2021) Videos: https://youtu.be/G11GCyuJGPY / https://youtu.be/v7etEsYF-yM / https://youtu.be/268b3iGVkX0 ↑ Black Top feat. William Parker & Hamid Drake Pat Thomas (UK) :: piano, electronics Orphy Robinson (UK) :: vibes William Parker (US) :: double bass Hamid Drake (US) :: drums Dieses Quintett verspricht Weltmusik auf höchstem Niveau. Black Top sind ursprünglich der Pianist Pat Thomas und der Vibraphonist Orphy Robinson ‒ mit immer wechselnden Gast-Musiker∙innen durchstreifen die beiden virtuosen Instrumentalisten, ausgestattet mit Lo-Fi-Equipment, die Musikgeschichte: loops, samples und dub effects vermischen sich mit Einflüssen aus Free Jazz, arabischer und karibischer Musik; afrikanische Elemente sind darin die spezielle Gewürzmischung und führen zu ungeahnten Höhepunkten. ↑ (© Uli Templin) Dieter Glawischnig/Tanja Feichtmair Dieter Glawischnig (AT) :: piano Tanja Feichtmair (AT) :: alto saxophone, flute Ein Dialog der besonderen Art, der den Bogen von den Anfängen der österreichischen Freien Musik bis in die Gegenwart spannt. Pianist Dieter Glawischnig, Jahrgang 1938, suchte schon in den frühen 80-er Jahren Kontakt zur afro-amerikanischen Free-Jazz-Szene und spielte mit Legenden wie Fred Anderson, Bill Brimfield, Anthony Braxton u.v.a. Seine Duo-Partnerin Tanja Feichtmair, Jahrgang 1972, ist europaweit unterwegs und immer auf der Suche nach neuen musikalischen Partnerschaften. Dieses Duo steht unter dem Motto „Young at Heart / Wise in Time“ (Plattentitel von Muhal Richard Abrams, der 1965 in Chicago Mitbegründer der AACM war). ↑ © Lucio Capece Rahma Quartet Rasha Ragab (EG) :: voice, perfomance, text selection Lucio Capece (AR) :: bass clarinet, instrumental composition Werner Dafeldecker (AT) :: double bass Christoph Nicolaus (DE) :: stone harp Mercy is called down by Mercy to the last Die instrumentalen Teile dieses Stücks wurden von Lucio Capece geradezu wandelweiserisch komponiert, was die Struktur, den zeitlichen Ablauf und das Tonmaterial betrifft, wobei ihm die Stimmung einer bestimmten Steinharfe als Ausgangspunkt diente. Die Dynamik und der narrative Verlauf der Musik hängen jedoch auch von den Entscheidungen der Ausführenden ab, so etwa in Hinblick auf die Länge eines Tons (oder einer Wiederholung von Tönen) oder den Einsatz von Sprech- oder Singstimme. Das Stück gleicht somit einem langsam geführten Gespräch zwischen vier Musiker∙innen, die mittels lang gehaltener Töne und Obertöne, wiederholter Sequenzen mit Multiphonics sowie rezitierter und gesungener Texte kommunizieren. Die arabischen Verse, die von der Künstlerin Rasha Ragab ausgewählt wurden, stammen von dem 858 in Persien geborenen Sufi-Poeten und Mystiker Al-Hallaj, der hauptsächlich in Bagdad wirkte, wo er 922 hingerichtet wurde. Der Titel des Stückes wiederum ist dem Gedicht He who needs mercy finds it von Jalāl ad-Dīn Rūmī (1207–1273) entnommen. Mit dem bildenden Künstler und Performer Christoph Nicolaus kommt auch die Steinharfe zum ersten Mal nach Nickelsdorf. Man könnte behaupten, das Charakteristikum dieses Instruments liege darin, dass sich nie genau vorhersehen lässt, was sich ereignet. Was schon damit beginnt, dass sich die Frequenzen einer Steinharfen beim Bau nicht genau bestimmen lassen, sie also immer voller Geheimnisse und Überraschungen ist. Dass der Kontrabassist Werner Dafeldecker für die Cellistin des Quartetts einspringt, war auch nicht vorherzusehen, ist aber genau genommen keine große Überraschung, hat er doch immer wieder mit Capece zusammengearbeitet und den Fokus seiner musikalischen Explorationen ebenfalls auf Struktur und Klang gerichtet. (fk) Information zum Projekt: http://luciocapece.blogspot.com/../mercy-is-called-down-by-mercy-to-last.html Lucio Capece http://luciocapece.blogspot.com Rasha Rabag & Christoph Nicolaus https://www.toffaha.org Christoph Nicolaus http://www.kunst-im-bau.org https://www.wandelweiser.de/stoneharp/material/steinharfe.pdf Werner Dafeldecker http://www.dafeldecker.net ↑ Brian Settles/Luke Stewart (© Paul Delucena) Silt Trio Brian Settles (US) :: tenor saxophone Luke Stewart (US) :: double bass Dudù Kouate (SEN) :: drums, percussion, voice „Great Black Music“ der jüngeren Generation. Ein sensibles, melodiöses Trio, das eigenen Angaben zufolge weit in die Vergangenheit der afroamerikanischen Musik zurückblickt, um Neues zu schaffen. Motto des Trios: „Like Sankofa we look back in order to go forward.” Letztendlich träumen wir von einem neuen Weg des Seins und wie sich die Gesellschaft positiv zu einem „Spirit of humanity“ weiterentwickeln kann. https://thelukestewart.com ↑ Luís Vicente/John Dikeman/William Parker/Hamid Drake Luís Vicente (PT) :: trumpet John Dikeman (US) :: saxophones William Parker (US) :: double bass Hamid Drake (US) :: drums Ein Quartett, das in seiner Besetzung an das legendäre Ornette Coleman Quartet aus den 60er Jahren erinnert, erweitert durch Saiten und Trommeln aus dem asiatischen und afrikanischen Raum. Ihre Wurzeln hat die Musik aber im Free Jazz der Albert-Ayler- und John-Coltrane-Ensembles, die maßgeblich daran beteiligt waren, eine neue radikale Musikepoche einzuleiten. Ein dichtes Ensemble, das Weltmusik im wahrsten Sinne des Wortes präsentiert. „From ancient to the future“, eine Reise durch die Jazzgeschichte der letzten 60 Jahre und noch weiter zurück in die Vergangenheit. ↑ OUTSIDE INSIDE from IOM-AIM Research, produced by LOOS/Studio LOOS (NL) Everday at the Gallery of Kleylehof as part of NICKELSDORF KONFRONTATIONEN FESTIVAL 2022 Dates: July 22 – 23 – 24 in 2022 Times: 14.30 - 17 hrs Since the end of 2013 Peter van Bergen and Johan van Kreij have an artistic dialogue and work together in the IOM-AIM Research. IOM-AIM researches interactive computer music improvisation with as a starting point improvisation defined as “solving problems caused by unstable and unpredictable activities” (Van Bergen). Van Bergen researches definitions, notions and concepts of musical improvisation and composition and their relationship, communication, interaction, instability and transformation and discusses the outcomes with Van Kreij. The role of Van Kreij in the research is the development of specialized software realizing computer aided interaction for performance. This development can be described as an ongoing refinement and implementation of a musical language and musical interaction. At the core of the system, that can be described as a collection of agents, is the analysis of input and a variety of generative processes that create distinct musical responses. Ultimately IOM-AIM is an (software) environment in which computers and humans cooperate, interact, communicate and generate. OUTSIDE INSIDE is a next step in IOM-AIM Research (Peter van Bergen & Johan van Kreij). IOM-AIM researches improvisation as an art of instability in human computer interaction (HCI). Central themes are the present and the absent, human-computer interaction, improvisation, interactivity, public participation, instability and transformation, dialogue, the private and the public domain. OUTSIDE INSIDE is a complex, multilayered composition/environment in the tradition of Voyager of George E. Lewis in which various behaviours, choices and processes influence each other like in a web: automatic algorithmic sound generating processes; compositional seeds partly genetically based on tone patterns substracted from for instance Evan Parker’s solo soprano saxophone performances; data coming in from a variety of sensors measuring audience activity (the audience) and sound inputs by musical performers. Together they feed and form an musical environment that starts a dialogue with the environment/the room, the audience and musical performers. Themes are ensemble, feedback, grains, tubes, choir. Audience is invited to enter the gallery Kleylehof and start their own dialogue with IOM-AIM. Musical performers are invited to enter the gallery and start a musical dialogue with the room, artificial ensemble and choir. The content of extreme forms of syn- en asynchronicism, communication and non-communication, stability and instability, minimalism and complexity, expectation and surprise logical and non-logical, finds an artistic expression in the aesthetic form through which the drama is unfolding itself, and the performance is created, developed and changing in the moment. The explosive and implosive power generated by the notion of desintergration and the transformation that comes from the re-intergration constitues a guideline for the research and the creative process. In this sense the above mentioned form and content unite in a big bang of possibilities. Peter van Bergen hyper winds, tenor- and soprano saxophone - improvisor, composer, interpreter, artistic researcher in contemporary interdisciplinary music studied at the Royal Conservatory The Hague and studied with Evan Parker. Founder/director of LOOS (Foundation - Ensemble - Studio). Performed with a.o. Cecil Taylor, Evan Parker, William Parker, Hamid Drake, Anthony Braxton, John Zorn, Butch Morris, Roscoe Mitchell, George Lewis, Derek Bailey, Evan Parker, Misha Mengelberg, Maarten Altena, Radu Malfatti, Gert Jan Prins, Thomas Lehn, Georg Gräwe, . Premiered a wide range of new works of composers like Louis Andriessen, Gilius van Bergeijk, Cornelis de Bondt, Huib Emmer, Martijn Padding, Guus Janssen and more. Received several scholarships and awards and is an artistic researcher. He started IOM-AIM Research and is currently PhD candidate at the Vrije Universiteit Brussels, promotor Prof. Dr. Kathleen Coessens, subject “Improvisation, Interactivity, Instability: Artistic Transformations”. Johan van Kreij Improvisor, composer and maker, who uses software and hardware to develop improvisation instruments following his very individual ideas about sound synthesis. During his long running practice he has worked with a variety of instrumentalists, improvisors and composers. In this performance, Johan plays a selection of his self developed instruments that revolve around instability, feedback and electromagnetism. For example, a set of chaotic oscillations create a wide variety of sonic results in which small parameter adjustment can result in dramatic variation in the produces sound. Another setup makes use of motors of which electromagnetic waves are turned into sound pressure waves. In addition Johan will participate with Peter van Bergen to navigate and feed the IOMAIM environment, to which his musical gestures serve as an input. https://www.loosdenhaag.com ::::::::::::::::::::::::::↑Flyer / Poster |